ROAS – vad är det?

ROAS

ROAS är ett viktigt nyckeltal inom digital marknadsföring som mäter effektiviteten av en reklamkampanj. Men vad betyder det och hur kan man använda det i sin marknadsföringsstrategi? I den här artikeln svarar vi på det!


Vad betyder ROAS?

ROAS står för “Return on ad spend” och det är ett nyckeltal som mäter avkastningen på marknadsföringsinsatser. För att räkna ut nyckeltalet jämför du intäkterna som genererats av annonsen med kostnaden för annonsen. Detta kan ge dig en uppfattning om hur mycket du tjänar för varje krona som spenderas på annonsering.

Exempelvis, om du spenderar 5000 kr på en kampanj i Google Ads och tjänar 10 000 kr betyder det att ROAS är 200%. Det betyder också att för varje krona som spenderas på annonsering, så genereras 2 kr i intäkter. 

Ibland kan ROAS blandas ihop med nyckeltalet ROI. Låt dig inte göra det. Här kan du läsa om vad ROI är.

 

Hur används det i marknadsföringsstrategier?

När du utvärderar och optimerar dina annonseringskampanjer är ROAS ett verktyg som ger dig en ledtråd om vad du bör satsa mer och vad du bör investera mindre i. Det leder till att du kan börja investera mer effektivt och lönsamt i dina kampanjer.

Vill du ha hjälp med marknadsföring. Här kan du läsa varför det är bra att anlita en marknadsföringsbyrå. 


Hur vet man att ROAS är bra?

Det är inte lika enkelt att svara på som att 1 + 1 = 2. Vad som räknas som ett bra mått beror på din bransch, ditt företags mål och din budget. En ytterligare faktor som kan påverka det är din vinstmarginal. Men genom att räkna ut ett breakeven-ROAS, kan du räkna ut hur högt nyckeltalet ska vara  för att ni ska gå med vinst. Det räknas ut genom: 1 / din vinstmarginal. 

Exempelvis, låt oss säga att din vinstmarginal är 40%.  Då krävs det en ROAS på 250% för att gå breakeven, eftersom 1 / 0,4 = 250%. Det visar också att ju högre vinstmarginal, ju lägre ROAS krävs för att gå breakeven. 

Sammanfattningsvis är ROAS ett viktigt nyckeltal när du utvärderar och optimerar dina kampanjer. Det hjälper dig också att investera mer effektivt och ger dig en vägledning i din marknadsföringsstrategi. Men kom är fler faktorer som avgör vilken nivå som är bra för dig, så testa dig fram. Är det något ni vill ha hjälp med, tveka inte på att kontakta oss.

Behöver du hjälp med att mäta din lönsamhet?

Relaterade poster

Vill du prestera
bättre på nätet?