LinkedIn Ads

linkedin ads

Med över 900 miljoner användare är LinkedIn en viktig plattform när det gäller att nå ut med sin produkt eller tjänst. I den här artikeln förklarar vi vilka valmöjligheter du har med LinkedIns Ads.

 

Annonsformat på LinkedIn

Med LinkedIn Ads kan du enkelt anpassa dina annonser efter faktorer såsom plats, bransch, företagsstorlek och branschtitel. Det gör att annonserna visas för en relevant publik och kan anpassas till olika kampanjer och målgrupper. Här är de tillgängliga annonsformaten:

  • Sponsrat innehåll: Annonserna visas i användarnas nyhetsflöden och kan innehålla text, bilder, videor och länkar. De kan riktas  till en specifik målgrupp.
  • Meddelande-annons: Annonserna skickas till användarens inkorg och kan innehålla text, bilder och länkar. Dess utformning är personlig och kan riktas till en specifik målgrupp som baseras på faktorer, exempelvis yrkestitel eller bransch.
  • Display-annons: Annonserna visas på höger sida av nyhetsflödet och kan innehålla en bild och en kort text. De kan riktas till en specifik målgrupp som baseras på faktorer, exempelvis bransch eller företagsstorlek.
  • Dynamisk annons: Annonserna är anpassade för varje enskild användare och innehåller vanligtvis användarens namn och profilbild. De kan riktas till en specifik målgrupp som baseras på faktorer såsom yrkestitel eller bransch.
  • Text Ads: Annonserna visas likt display-annonser på höger sida av nyhetsflödet och består av en kort rubrik och en kort text. De kan riktas till en specifik målgrupp baserat på faktorer såsom bransch eller företagsstorlek.

 

Hur du annonserar på LinkedIn

Innan du skapar din annons, se till att ha ett konto i Kampanjhantering. Det gör att du kan ange budget, mål och få kontroll över din kampanjs tidslinje. När du har ett konto är du nu redo att skapa annonskampanjen!

  1. Välj mål. Här kan du välja bland medvetenhet, engagemang och konverteringar. 
  2. Välj målkriterier. Välj bland över 20 kategorier såsom företagsstorlek, kompetenser, intressen osv. Psst! Med rätt målinriktning får du högre engagemang och i slutändan högre konverteringsfrekvens.
  3. Välj annonsformat. 
  4. Ange budget och schema. Här kan du välja mellan tre alternativ: kostnad per skickat meddelande, kostnad per klick och kostnad per visning. När du valt ett alternativ anger du bud, dagsbudget, start- och slutdatum, samt total budget. Oavsett slutdatum kan du välja att avsluta kampanjen när som helst.
  5. Mät och optimera hur kampanjen presterar med hjälp av statistik i Kampanjhantering. 

 

Grattis! Nu har du lärt dig hur LinkedIn Ads fungerar och hur du publicerar en annons. Tänk på att alltid göra kampanjer utifrån din verksamhets affärsmål. Är det något du vill ha hjälp med, tveka inte att kontakta oss!

Behöver du hjälp med LinkedIn Ads?

Relaterade poster

Vill du prestera
bättre på nätet?