För att öka din synlighet på LinkedIns nyhetsflöde är viktigt att du förhåller dig till LinkedIns algoritmer. I den här artikeln förklarar vi hur algoritmen fungerar och ger tips på hur ni kan öka er synlighet.
Enkelt förklarat är algoritmer en uppsättning regler som används för att hantera information eller data. De används för att upprätthålla ordning och rangordnar flödet i sociala medier. De skiljer sig mellan olika sociala medier, men har gemensamt att ge en bra upplevelse.
När en användare ska publicera innehåll filtreras det genom tre kategorier:
Inlägg som passerat spamfiltret visas för ett urval av användarens förstahandsnätverk. Här avgör interaktionerna under den första timmen inläggets öde och det kallas ”den gyllene timmen”. Visar mottagarna engagemang passerar inlägget kategorin ”genomsnittlig” och visas i fler flöden. För passera standard behöver användaren som publicerat inlägget interagera med andra användare dagligen. Det beror på att ju mer användaren interagerar med andra, desto fler kommer engagera sig. Och det leder till att innehållet får en ökad synlighet.
Man önskar ju att det vore så enkelt som det skrivet där uppe. Men det finns mer att ta hänsyn till! Det är nämligen så att LinkedIns algoritm även tar hänsyn till vad som ska visas i den enskilde användaren flöde. Det uppnås genom rankningsindikationer:
Nu hoppas vi att du lärt dig hur du kan använda LinkedIn för ökad synlighet! Skapa en strategi som passar dig och var inte rädd för att testa dig fram. Är det något som du vill ha hjälp med, kontakta oss!