Google My Business

Google my business

Vad är Google My Business och varför borde mitt företag använda det? Har du ställt den frågan har du kommit helt rätt! I den här artikeln förklarar vi allt du behöver veta om hur du skapar och optimerar din Google My Business.

 

Varför Google My Business gynnar ditt företag

Google My Business är en företagskatalog som används för att hjälpa företag att synas i sökresultat och Google Maps. Så när en användare gör en lokal sökning använder Google företagsprofiler för att presentera lokalt anpassade sökresultat i Google Snack Pack. Tjänsten är helt kostnadsfri och ökar dina chanser att potentiella kunder kan upptäcka just din verksamhet! Perfekt!

 

Hur skapar man en företagsprofil?

  1. Gå in på den officiella sidan för Google My Business och klicka på knappen “Hantera nu”.
  2. Logga in på Google-kontot som ska kopplas till GMB. Om du inte har ett, skapa ett.
  3. Ange företagsnamnet i sökrutan. Om det inte visas, klicka på knappen “Lägg till företag på Google”.
  4. Ange välj den kategori som beskriver ditt företag. Välj primära och sekundära kategorier med omsorg!
  5. Ange företagsadress. Har företaget ingen fysisk plats kan du välja att dölja din adress.
  6. Ange kontaktuppgifter: telefonnummer, webbadress och liknande information.
  7. Välj ett verifieringsalternativ: via e-post, telefon eller post.
  8. När företaget verifierats kan du slutföra profilen genom att lägga till foton, öppettider och beskrivning.
  9. Publicera din profil och börja hantera ditt konto.
 

Tips på hur du optimerar din GMB-profil

När du publicerat din företagsprofil är det viktigt att kontinuerligt uppdatera den för att förbättra er synlighet och därigenom öka chansen att potentiella kunder hittar ditt företag. Här är några ytterligare tips:

  • Håll företagsinformationen uppdaterad och korrekt: se till att adress och telefonnummer stämmer.
  • Verifiera din plats på Google Maps.
  • Lägg till kvalitetsfoton som speglar ditt varumärke. Det skapar engagemang, samtidigt som det signalerar till Google att dina uppgifter är uppdaterade.
  • Hantera och svara på dina recensioner i tid. Det förmedlar ett budskap om att du bryr dig om vad dina kunder säger och engagerar dig för dina kundrelationer.
  • Använd relevanta sökord i företagsbeskrivningen.
 

Grattis! Nu har du skapat en GMB-profil och lärt dig hur du kan optimera den med tiden. Är det något du behöver hjälp med att monitorera, tveka inte att kontakta oss!

Behöver du hjälp med Google My Business?

Relaterade poster

Vill du prestera
bättre på nätet?