Föreställ dig att befinner dig i Göteborg och söker på ”Digitalbyrå”. Högst upp i sökresultatet visas tre lokala företag med relevant information, bilder och en karta. Den här delen av sökresultatet kallas Google Snack Pack och är en mycket eftertraktad plats. Därför vill vi presentera tre effektiva strategier som kan hjälpa ditt företag att där.
Det är Googles sätt att visa de tre bästa lokala företagen när en användare gör en lokal sökning. Alltså, algoritmen tar hänsyn till användarens plats. Har du ett lokalt företag är det därför optimalt för din verksamhet att visas här.
1. Optimera din Google My Business-profil: Google My Business är den primära informationskällan till ditt företag. Genom att optimera din GMB-profil förbättras din närvaro, samtidigt som hjälper det potentiella kunder att hitta relevant information om ditt företag. Här läser du mer om du optimerar din Google My business-profil.
2. Skapa en mobilvänlig webbplats: Att ha en mobilvänlig webbplats är viktigt eftersom Google vill presentera användarvänliga resultat oavsett vilket enhet användaren söker på. Därför ska du prioritera att ha en enkel och responsiv design, bra hastighet och inga pop-up fönster.
3. Satsa på lokala SEO: Genom att arbeta med lokal SEO optimeras din webbsida för lokala sökningar. Samtidigt gynnar det din position i det organiska sökresultatet och ger dig fördelar för att ranka i Google Snack Pack. Här läser du mer om hur du arbetar med Lokal SEO.
Enkelt! Eller hur? Därför gäller det att arbeta med dessa tre strategier för att öka dina chanser att synas i Google Snack Pack. Du kan också överväga att hitta en marknadsföringspartner som hjälper dig hänga med i algoritmen som ständigt förändras. Tveka inte då på att kontakta oss, vi hjälper gärna till!