Att göra en sökordsanalys är viktigt inom SEO eftersom analysen hjälper dig att skapa relevant och högkvalitativt innehåll. Men hur vet man vilka sökord man ska arbeta med? I den här artikel förklarar vi vad en sökordsanalys är och hur man genomför en.
När en användare söker efter information, produkter eller tjänster, skriver hen in sökord i sökfältet hos sökmotorer. Innehållet sökordet flera ord kallas det sökfras eller sökord med långsvans. Resultatet som presenteras är det som sökmotorerna anser är mest relevant. Här tar sökmotorerna hänsyn till om sökordet matchar med det webbsidans innehåll, meta titel och beskrivning.
Vi säger att du säljer cyklar. Då kan sökordet vara ”cykel” och sökfrasen ”cykel med tjocka däck”. Vill du synas på sökordet cykel, bör du ha en landningssida som handlar om det. För att gynna SEO bör du sen ha undersidor om specifika cyklar: tjocka däck, tunna däck osv.
Sökordsanalysen är en process där man identifierar de sökord som hjälper din hemsida att ranka högre på sökmotorerna. Genom analysen får man kunskap om vilka sökord som är lönsamma för din verksamhet och på så sätt kan du börja skriva innehåll kring dem.
När man utför en sökordsanalys är det bra att ta hänsyn till att det finns tre typer av sökningar:
Har du inte koll på dessa riskerar du att hänvisa en informationssökande användare direkt till utcheckningen.
För att hitta sökorden som gynnar din verksamhet och dess synlighet är det viktigt att kolla på tre faktorer:
Grattis! Nu har du genomfört en sökordsanalys. Men kom ihåg: Det är ett kontinuerligt arbete. Se till att följa upp din statistik och optimera din webbsida. Är det något som du behöver hjälp med, tveka inte med att kontakta oss!