Sökordsanalys – en komplett guide

Ahrefs sökordsanalys

Att göra en sökordsanalys är viktigt inom SEO eftersom analysen hjälper dig att skapa relevant och högkvalitativt innehåll. Men hur vet man vilka sökord man ska arbeta med? I den här artikel förklarar vi vad en sökordsanalys är och hur man genomför en.

Vad är ett sökord?

När en användare söker efter information, produkter eller tjänster, skriver hen in sökord i sökfältet hos sökmotorer. Innehållet sökordet flera ord kallas det sökfras eller sökord med långsvans. Resultatet som presenteras är det som sökmotorerna anser är mest relevant. Här tar sökmotorerna hänsyn till om sökordet matchar med det webbsidans innehåll, meta titel och beskrivning.

Vi säger att du säljer cyklar. Då kan sökordet vara ”cykel” och sökfrasen ”cykel med tjocka däck”. Vill du synas på sökordet cykel, bör du ha en landningssida som handlar om det. För att gynna SEO bör du sen ha undersidor om specifika cyklar: tjocka däck, tunna däck osv.

Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalysen är en process där man identifierar de sökord som hjälper din hemsida att ranka högre på sökmotorerna. Genom analysen får man kunskap om vilka sökord som är lönsamma för din verksamhet och på så sätt kan du börja skriva innehåll kring dem.

De tre söktyperna:

När man utför en sökordsanalys är det bra att ta hänsyn till att det finns tre typer av sökningar:

  1. Informationssökning: Besökaren vill lära sig mer och fylla en kunskapslucka. Exempel på sökningar är: ”Hur är en bra arbetsmiljö”, ”Vad är buller”
  2. Navigationssökning: Besökaren vet vilken information och källa hen söker. Exempel på sökningar är: ”Arbetsmiljöverket kundtjänst öppettider”, ”Arbetshöjd skrivbord stående”
  3. Transaktionssökning: Besökaren vill köpa en produkt, men vet inte var. Exempel på sökningar är: ”Köpa kaffemaskin”, ”Teckna nytt lån online”

Har du inte koll på dessa riskerar du att hänvisa en informationssökande användare direkt till utcheckningen.

Hur du hittar rätt sökord

För att hitta sökorden som gynnar din verksamhet och dess synlighet är det viktigt att kolla på tre faktorer:

  • Sökvolym – hur många sökningar har det utvalda sökordet?
  • Relevans – hur relevant är sökordet för din verksamhet? Är det ett konverterande sökord?
  • Konkurrens – vilka andra aktörer vill synas på samma sökord?

 

Så gör du en sökordsanalys

  1. Identifiera intressanta ord som är relevanta till din produkt/tjänst. Skriv ned så många sökord du kan komma på i en lista. Vi rekommenderar Excel eller Google Kalkylark. Har du svårt att hitta inspiration kan du använda Google Autocomplete i sökfältet, samt relaterade sökningar.
  2. Undersök sökorden. Ett utmärkt verktyg är Ahrefs Keyword Explorer, som visar sökvolymer, hur svårt det är att ranka på sökordet, antal klick, CPC (cost per click) och hur sökvolymen förändrats de senaste åren. Här presenteras även alternativa sökord.
  3. Rensa, kategorisera och värdera. Välj ut de sökord som är lönsamma och relevanta för din verksamhet. Vi rekommenderar också att kategorisera utifrån söktyp.
  4. Analysera dina konkurrenter. Sök dina huvudsökord och undersök första sidan av resultatet. Dessa är dina konkurrenter. Undersök deras titlar, beskrivningar och innehåll. Här kan du finna inspiration till idéer och sökord. Tänk på att inte duplicera!
  5. Skapa landningssidor. Nu bör du ha en tydlig bild över vilka sökord som passar din verksamhet. Då är det dags att börja skapa innehåll och landningssidor.

Grattis! Nu har du genomfört en sökordsanalys. Men kom ihåg: Det är ett kontinuerligt arbete. Se till att följa upp din statistik och optimera din webbsida. Är det något som du behöver hjälp med, tveka inte med att kontakta oss!

Behöver du hjälp med din sökordsanalys?

Relaterade poster

Vill du prestera
bättre på nätet?