Instagram Story

Instagram Story

Att uppnå synlighet och engagemang bland följare på Instagram har blivit tuffare med större konkurrens och krav på intresseväckande innehåll. Med Instagram story, eller händelser som det kallas på svenska, kan du bygga upp ditt varumärke och skapa en lättsam relation till dina följare. I den här artikeln förklarar vi hur det gynnar ditt företag!

 

Vad är Instagram story?

Det är en funktion på Instagram där användare kan ladda upp en händelse i form av bilder eller videos. Händelsen är synlig i 24h innan den arkiveras och kan lagras som en höjdpunkt i användarens profil. Där är den synlig tills användaren väljer att ta bort den. För att titta på arkiverade händelser klickar man på fliken ”Arkiv” på sin profil.

 

Varför Instagram story gynnar din verksamhet

Att inkludera händelser i er sociala medie-strategi gynnar ert företag, med ett flertal anledningar:  

Först och främst erbjuder Instagram story ett flertal funktioner som ger utrymme för att era kunder ska kunna interagera med er. På händelsen kan ni bland annat lägga till text, skapa frågesporter, pollar och musik. Detta gör att följarna kan interagera samtidigt som ni kan samla in värdefull feedback och insikter.

Därefter är det ett utmärkt verktyg för er content marketing. I samband med att händelsen är synlig i 24h kan ni dela ögonblick som är vardagliga och bakom kulisserna, på ett lättsamt och personligt sätt. Det ger en unik och minnesvärd upplevelse som skiljer sig från vanliga inlägg. Här kan ni också dela andras inlägg, så använder en kund er produkt – fråga om ni får dela och visa er uppskattning!

Sist men inte minst: har ditt företagskonto över 10 000 följare kan ni länka vidare till er hemsida genom ”swipe-up-funktionen”. På så sätt kan ni driva trafik till er hemsida. Smidigt, eller hur?

Behöver du hjälp med Content till era händelser?

Relaterade poster

Vill du prestera
bättre på nätet?