En av de största förändringen inom digital marknadsföring är att Universal Analytics slutar samla in data sommaren 2023. Och för att inte förlora data så är det hög tid att börja samla in data med den nya versionen GA4. Med en mängd nya och förbättrade funktioner, såsom automatiska rapporter och en förbättrad integrering med Google Ads, erbjuder GA 4 möjligheter för webbplatser att förbättra sina analyser och marknadsföring.
En av de största fördelarna med GA 4 är dess förmåga att ge mer detaljerad och relevant data om webb-användning. Med hjälp av automatiska rapporter kan GA 4 ge användarna en djupare inblick i hur deras webbplats presterar, med data om allt från sidvisningar och besökartrafik till enkel och avancerad användarupplevelse. Denna information kan sedan användas för att optimera webbplatsen och förbättra användarupplevelsen, vilket kan öka konverteringar och förbättra försäljningen.
En annan stor fördel med GA 4 är dess integrering med Google Ads. Med GA 4 kan användare enkelt spåra och analysera sina Google Ads-kampanjer, och få viktig information om hur de presterar och vad som kan förbättras. Detta kan hjälpa marknadsförare att skapa mer effektiva och lönsamma kampanjer, och kan även hjälpa till att minska kostnader genom att identifiera och undvika otillbörliga annonsutgifter.
Ytterligare en viktig förbättring i GA 4 är dess förmåga att spåra användarbeteenden på flera enheter. Med GA 4 kan användare spåra hur användare interagerar med deras webbplats på olika enheter, såsom datorer, smartphones och surfplattor. Detta kan ge användarna en bättre förståelse för hur användare använder deras webbplats och hur deras olika enheter påverkar användarupplevelsen.
Trots dessa förbättringar finns det fortfarande utmaningar. Eftersom det inte är bakåtkompatibelt med tidigare versioner av Google Analytics, kan användare som uppgraderar till GA 4 behöva ändra sina befintliga spårnings-inställningar och rapporter för att få ut det mesta av den nya programvaran.