5 tips inför beställning av företagsfilm

1. Tänk målgruppsanpassat

2. Lägg tid på ditt manus

3. Glöm inte undertexterna

4. Vilket format ska vi beställa?

5. Hitta en leverantör som passar dig

Målgrupp

1. Tänk målgruppsanpassat

Starta med en intresse-väckare för att fånga publikens nyfikenhet. Du har säkert en klar bild kring syftet med filmen och du vet säkert redan vad det är för budskap du vill få fram, men ta dig också en extra funderare på målgruppen och försök sätta dig in i tittarens perspektiv. Det sätter ramen för mycket av det övriga arbetet med företagsfilmen. Ett bra produktionsbolag kan hjälpa till med såväl målgruppsanpassning som förproduktion. Det sätter fokus på innehållet och skalar samtidigt bort onödigt fluff. En film som försöker säga allt blir i praktiken en slätstruken film som inte säger någonting alls.

2. Lägg tid på ditt manus

En bra företagsfilm startar med ett bra manus – det skriftliga underlaget som utgör grunden för din företagsfilm. Ett genomarbetat manus hjälper dig att förmedla ett tydligt budskap på ett förståeligt vis. För att få till detta behöver manuset oftas tas fram i samarbete med en duktig copywriter med erfarenhet på området. Tillsammans jobbar man fram en storyboard, ett illustrerat filmmanus som berättar vad som ska ske i filmen och när.

Färg och form
Undertexter

3.Glöm inte undertexterna

Idag surfar vi mycket på mobila enheter. I offentliga sammanhang likt på en buss eller en spårvagn surfar de flesta med ljudet avstängt – som sig bör. Men just därför kan det vara viktigt att förmedla det talade i filmen även med hjälp av text. Det hjälper även hörselskadade och döva att ta del av viktig information som de annars kanske hade gått miste om. Vanligast är att man skapar en SRT-fil som laddas upp separat på till exempel sociala medier. Om den som tittar sänkt ljudet på sin enhet aktiveras textningen automatiskt.

4. Vilket format ska vi beställa?

På Youtube är 16:9 det vanligaste formatet som används och som täcker hela skärmen på en mobil om man har den i liggande läge. Om du däremot planerar att sprida din film på sociala medier kan det vara mer lämpligt att göra den i skala 1:1, det vill säga kvadratisk. Då tar den upp mer plats i nyhetsflödet. Det bästa är dock om man kan göra tre versioner, 16:9 (liggande) för youtube/hemsida, 1:1 (kvadrat) för nyhetsflöden och 9:16 (stående) för TikTok, Stories & Reels. Om du postar på sociala medier bör filmen inte vara för lång, mellan en och två minuter brukar vara lagom för de plattformarna innan tittarna tappar intresset och scrollar vidare.

Leverans
Leverantör

5. Hur ska man jämföra de olika alternativen?

Att göra film är ett hantverk. Precis som med så många andra tjänster man kan köpa så kan både kvalitet och kostnad skilja sig åt mellan de olika företag som vill hjälpa dig med din företagsfilm. Se till att du väljer en leverantör som du känner dig trygg med och vars portfolio tilltalar just dig. En bra leverantör hjälper dig att formulera filmprojektets mål. Det är även viktigt att produktionsbolaget du har valt har duktiga projektledare som kan projektstyrning. Detta för att tillse att ni uppnår målsättningarna utan något strul och att det sker inom budget.

Boka digitalt möte
eller be om en offert

Vi hjälper dig med ditt filmprojekt. 

Genom att skicka detta meddelande godkänner du att dina personuppgifter sparas för kundkontakt.